Filip Kasaj

Reconciled action with the stream of life.

User Tools

Site Tools


blog:clovek

Differences

This shows you the differences between two versions of the page.

Link to this comparison view

Both sides previous revisionPrevious revision
Next revision
Previous revision
blog:clovek [2024/08/22 22:49] fkblog:clovek [2024/11/21 09:28] (current) fk
Line 1: Line 1:
-====== Člověk ======+====== Člověk a společnost ====== 
 + 
 +Lidé často vnímají svět skrze to, co mohou vidět a osahat – hmotu. Duši i ducha přitom přehlížejí, protože jsou nehmotné a těžko uchopitelné. Ale právě tato neviditelná rovina je klíčem k fungování společnosti. 
 + 
 +Například peníze samy o sobě mají hodnotu jen díky důvěře lidí (duše) a systému pravidel (duch). Bez důvěry v to, že bankovka nebo digitální číslo na účtu něco znamená, by se rozpadla celá ekonomika. Právě proto jsou tyto neviditelné principy nepostradatelné pro soulad a fungování našeho světa. 
 + 
 +Duch pro společnost znamená principy jako spravedlnost, důvěru a smysl pro řád, které umožňují soulad a spolupráci. Pro jedince je to schopnost vidět přesah svého života, propojení s ostatními a vyššími hodnotami. Podporujeme jej výchovou k hodnotám, otevřeným dialogem a prohlubováním smyslu pro odpovědnost a respekt. 
 + 
 +Jsme lidé z masa a kostí, propojeni hmotou, ale i touhou po funkčním společenství v duchu blahobytu. Duchovní rovina často drhne, protože její podstata uniká slovům. Jak řekl Wittgenstein: “Jsou věci, o kterých nemůžeme mluvit.” 
 + 
 +Esencí blahobytu je například láska – nepodmíněná a nevynutitelná. Dává se každému, jako pomyslná oběť, která však přináší výhru v podobě svobody. Směr je jasný - odpustit si chyby a věřit ideálu blahobytu, i když ho nikdy plně nedosáhneme. 
 + 
 +Praktickou radou pro každého je v kritických situacích se zastavit a uvidět své konání v kontextu ideálu  – zda se mu opravdu snaží přiblížit ideálu. Projevuji opravdu lásku? 
 + 
 +Pouze péče (vztah k ideálu) a trpělivost (klidné vytrvání v procesu) mohou přinést růže – skutečnou podobu zamýšleného ideálu. 
 + 
 +---- 
 + 
 +Inspirace:
  
-FIXME (rozpracované) 
  
 Dnešní věda nahlíží na člověka z pohledu složky fyzické, energetické, biologické, společenské, duševní a spirituální. Co kdybychom přistoupili na zjednodušení, že je člověk emočně logicko spirituální bytostí?  Dnešní věda nahlíží na člověka z pohledu složky fyzické, energetické, biologické, společenské, duševní a spirituální. Co kdybychom přistoupili na zjednodušení, že je člověk emočně logicko spirituální bytostí? 
Line 18: Line 35:
  
 Byti (prirody) je ontickou aktivitou. Byti (prirody) je ontickou aktivitou.
 +
 +Vědomí je možná epifenomém, tj. vedlejší produkt mozku. Existuji studie, které tvrdí, že vědomí může byt nelokální, mimo materiální svět daného organismu (rozdílná kvalita času. Prostoru).
  
 Obcaske ontologicke minimum. Obcaske ontologicke minimum.
Line 26: Line 45:
  
 Touha po životě je záchranou života. Touha po životě je záchranou života.
 +
 +Stoicismus jako most mezi lidmi?
 +
 +Hodnotový system obsahuje duchovní a přesahující aspekty, nenaboženská spirituality by mohla byt cesta, kultivace inteligence je (racionalita), ale neni kultivace mysli (druhy mod vedomi intuice).
  
 Evolucní ontologie Evolucní ontologie
Line 38: Line 61:
  
 Sjednotit maximálně své jednání se svými slovy. Sjednotit maximálně své jednání se svými slovy.
 +
 +individuálního lidského niterna (rozumu, citu a zejména vůle)
  
 Království nebeské je ve vás, ve významu množného čísla, tj. je mezi lidmi, tj. mezi dvěma dušemi v duchu! Království nebeské je ve vás, ve významu množného čísla, tj. je mezi lidmi, tj. mezi dvěma dušemi v duchu!
Line 46: Line 71:
  
 Z každého dobrého skutku (projev lásky) se celý svět chvěje. Z každého dobrého skutku (projev lásky) se celý svět chvěje.
 +
 +Spoluprace a kolektiv:
 +Nejde jen o to, zda jsem sám či v kolektivu a zda jsem vtom či onom sboru či instituci, ale také — a
 +z hlediska „člověka“ především — jaké je mé osobní místo vněm, zda v něm nacházím odezvu „sama
 +sebe“ či zda se v něm mé „já“ přiměřeně uplatnit a rozvíjet nemůže.
 +
  
 Střetání jsou jiskry naděje pro nalezení počátku (nikoliv začátku) pokud do nich ovšem fouká vzduch (duch) ohleduplnosti. Střetání jsou jiskry naděje pro nalezení počátku (nikoliv začátku) pokud do nich ovšem fouká vzduch (duch) ohleduplnosti.
Line 85: Line 116:
  
 Rovnost lidi a reforma finančního sektoru… Rovnost lidi a reforma finančního sektoru…
 +
 +apoštol Pavel charakterizoval jako tři hlavní křesťanské ideály víru (řec. pistis, lat. fides), čímž
 +chápal co nejhlubší ponor lidské mysli do odkazu Kristova, dále naději (řec. elpis, lat. spes) v jeho budoucí příchod a lásku (řec. agapé, lat. caritas). To představuje to nejdůležitější, co rané křesťanství vneslo do dějin humanismu.
  
 Chybí počátek, posvátno, prostě a jednoduše podstatný smysl. Chybí počátek, posvátno, prostě a jednoduše podstatný smysl.
Line 130: Line 164:
  
 “Člověk, „očekávající říši“, zdaleka nesmí z „tohoto světa“ utéci, nýbrž musí přijmout nejnáročnější poslání v tomto světě, musí vnášet budoucnost do přítomnosti, musí onu „víru“ – tj. rozhodnutí změnit se z hlediska „království božího“ – nejen mít, ale jí žít, proto ji i šířit, vyznávat, hlásat, získávat jiné. Věc „víry“ není tedy věcí výhod, zajištěnosti, pohodlným poukazem jistoty co do „spásy“, nýbrž takto ježíšovsky věřící člověk musí hledět nejprve přijmout nejobtížnější úkol ve světě za svůj: „Vcházejte branou úzkou! Široká brána a pohodlná cesta vedou ke zkáze, tou jdou mnozí…“ (Mt 7, 13).” “Člověk, „očekávající říši“, zdaleka nesmí z „tohoto světa“ utéci, nýbrž musí přijmout nejnáročnější poslání v tomto světě, musí vnášet budoucnost do přítomnosti, musí onu „víru“ – tj. rozhodnutí změnit se z hlediska „království božího“ – nejen mít, ale jí žít, proto ji i šířit, vyznávat, hlásat, získávat jiné. Věc „víry“ není tedy věcí výhod, zajištěnosti, pohodlným poukazem jistoty co do „spásy“, nýbrž takto ježíšovsky věřící člověk musí hledět nejprve přijmout nejobtížnější úkol ve světě za svůj: „Vcházejte branou úzkou! Široká brána a pohodlná cesta vedou ke zkáze, tou jdou mnozí…“ (Mt 7, 13).”
 +
 +Také uměn í— zejména hudba — může mít velký zušlechťující vliv na lidské nitro, ale i
 +sebehlubší hudba vstupuje do lidského nitra příliš individuálně. To nejdůležitější bude zjemňovat
 +interindividuální vztahy v drobných skupinách, ve fenomenech přátelství, lásky a spolupráce. Zde
 +bude nutno od běžného dnes života „vedle sebe“ přejít ke skutečnému promítnutí dvou a více lidských
 +srdcí.
 +
 +vzájemné porozumění a o spolupráci v lásce a míru. (Např. kult vtěleného božstva, kult ženy, dítěte, koloběhu života atd. 
 +
 +
 +Filosofie musi byt soucast kazdeho zdraveho cloveka, protoze zdravi je bud plne vedomi, nebo mysl sprazena timto tematem.
 +
 +Ve skutečnosti je nutno klást si cíle vysoké, závratné a
 +přitom si uchovat pokoru dětí božích.
  
  
blog/clovek.1724359743.txt.gz · Last modified: 2024/08/22 22:49 by fk