====== Pozorovatel ====== Cesta: * Poznat stav pozorovatele (bytí ničím v srdci jako světlo) a umět ho vyvolat. * Udržet stav při jednoduchých činnostech a nekalit mysl zvenčí, následně udržet stav při přemýšlení a pak i v emocích. * Všechno ať samo plyne (je to tak jak má být), ať ve věcech násilnost není. (Jan Amos Komenský) Přístup: * Příčinou utrpení je tělo, svět a satan (Jan Amos Komenský). * Tělu poskytovat jen to nezbytně nutné, ale nedělat násilí sám na sobě. Do světa šířit lásku tak, že se nestydíme za své činy (stačí doslova dodržovat desatero). * Tam kde je přineseno světlo, tma mizí bez boje (satan - určitá forma nevědomosti), takže stačí svítit skrz odříkání a obětování vlastního komfortu (tvůrčí vzdor). Tvorba: * Triáda šťastných lidí: Vědět (dobrá myšlenka, mít ji v srdci), chtít (dobré slovo), umět (dobrý čin). * Tvůrčí vzdor vyžaduje charakter, odvahu a lásku (humor je kořením). * Nikomu nic nevysvětlovat (činy dostačují) , přátelé to nepotřebují a nepřátelé tomu neuvěří. (Michelangelo Buonarroti) Pravda: * Pozorovatel vidí překážky a závislosti (vasany, síly ega), které pozorováním rozpouští. * Pozornost je zakotvena ve Zdroji (Absolutno). * Pravda (stav bez ega) je živinou pozorovatele. Teď: * Představa absolutna (pocit úcty, oddanosti, odevzdání), nadšení z lásky k pravdě a uskutečněného stavu. * Teď určuje pozornost (ÓM, dlouhý nádech a výdech, bez myšlenkové verbalizace). * Obrátit mysl dovnitř, do Já (do duše a pak všude kolem) a takto se stát nezaujatým svědkem všeho, co se odehrává (obrátit pozornost na pozornost). Bdělost: * Kdo je ten, kdo pozoruje? (pomůcka, nikoliv předmět tázání) * Všichni jsme pozorovateli a pozorovanými (jednota, soužití). * Pozorovatel je univerzální indiferentní pokorný nástroj bez času ani prostoru. Vnímání: * Odkládám své ego (dživa), jdu s pokorou za myšlenky přitahován podstatou. * Nejsem tělem, myslí ani pocity. * Jsem pozorovatel (utvrzení představy, že stav již nastal). Uskutečnění: * Vnímám odosobněně, nesobecky a nedualisticky (indiferentní objektivizace). * Ztratil jsem tělesnost, subjektivitu, individualitu a časoprostor (není já, ty, on, jméno, barva ani tvar). * Teprve teď pozoruji kladně a pravdivě (vyrovnaný stav). Realita: * Sat (existence, bytí). * Čit (poznatelnost, vědomí). * Ananda (přitažlivost, láska, blaženost - jaksi obyčejná a přece k ní nelze nic přidat ani z ní nic odebrat). Nazírání: * Příčina utrpení je nevědomost. (Gautama Buddha) * Láska k Já (láska lásce nepřekáží) umožňuje vcítit se do podstaty, skrz kterou lze nazírat na podstatu všeho ostatního, protože jen stejné se poznává stejným. * Jde o stav rozšířeného vědomí do vědomí všeho ostatního, což je základ poznání.