Efekt nejednoznačnosti popisuje, jak je naše rozhodování ovlivněno množstvím informací, které máme k dispozici. Konkrétně máme averzi vůči možnostem, u kterých máme pocit, že nám chybí informace.
Efekt nejednoznačnosti může být důsledkem heuristiky vyhýbat se možnostem, u kterých máme pocit, že nemáme dostatek informací. Navíc lidé s vyšší mírou averze k nejednoznačnosti mají větší pravděpodobnost, že se u nich toto chování projeví. ´
V medicíně mohou efekt nejednoznačnosti vykazovat jak lékaři, tak pacienti. Lékaři mohou váhat s doporučením léčby, kterou neznají, i když může být v nejlepším zájmu pacienta. Pacienti zase mohou být neochotní podstoupit léčbu, o které mají pocit, že nemají dostatek informací, a proto je důležité, aby lékaři zajistili, že doporučený léčebný plán vysvětlí jasně a bez použití žargonu.
Majitelé obchodů mohou kvůli efektu nejednoznačnosti přijít o obchody. Pokud zákazníci zjistí, že určité informace nejsou ve vašem obchodě poskytovány, ale jsou snadno dostupné u vašeho konkurenta, mohou se rozhodnout nakupovat u vašeho konkurenta, aby se vyhnuli nejednoznačným možnostem.
Abychom se efektu nejednoznačnosti vyhnuli, musíme k rozhodování přistupovat s úsilím a aktivně. Místo automatické volby méně nejednoznačné možnosti bychom měli identifikovat, co o dané možnosti nevíme, a také si uvědomit potenciální výhody volby nejednoznačnější možnosti.
Zdroj: https://thedecisionlab.com/biases/ambiguity-effect
Překlad: https://www.deepl.com/translator