Zkreslení při nákupu balíčků popisuje skutečnost, že je méně pravděpodobné, že spotřebujeme všechny položky, které jsme si koupili v balíčku, než kdybychom si tyto položky koupili jednotlivě.
Když jsou položky prodávány v balíčku, spotřebitelé se mají rozhodnout, co by mohli chtít dlouhodobě, na základě svých krátkodobých preferencí. Často se naše dlouhodobá přání ve skutečnosti neshodují s našimi současnými preferencemi, což je známé jako projekční zkreslení.
Protože v budoucnu již nemusíme danou položku vnímat jako stejně hodnotnou, můžeme se rozhodnout, že se této zkušenosti zřekneme. To je způsobeno také tím, že oddělujeme náklady od jednotlivých položek, když jsou nám prezentovány jako balíček, takže je méně pravděpodobné, že se staneme obětí omylu pokleslých nákladů.
Většina studií, které se zabývají zkreslením při sdružování, se zaměřuje na to, jak cenové sdružování ovlivňuje spotřební chování spotřebitelů. Bylo však prokázáno, že pokud jsou položky fyzicky svázány do balíčků, je také méně pravděpodobné, že využijeme každou jednotlivou položku, což způsobuje, že nezískáme plnou hodnotu balíčku. Tento poznatek může společnostem poskytnout cenné informace o tom, že i když chtějí motivovat k nákupu prostřednictvím balíčků, fyzické oddělení položek může zajistit, že spotřebitelé skutečně získají plnou hodnotu svého nákupu.
Společnosti obvykle využívají balíčkové platby s cílem motivovat spotřebitele k nákupu více položek za sníženou cenu. Balíčky však zvyšují pouze pravděpodobnost nákupu, nikoli spotřeby. I když to může mít negativní finanční dopady na spotřebitele, je to nebezpečnější, pokud hovoříme o balíčcích zdravotní péče. Podle bundling bias je méně pravděpodobné, že lidé využijí všechny služby zahrnuté v balíčku, což znamená, že pokud zdravotnická zařízení nabízejí balíčkovou platbu, mohou ve skutečnosti snížit využívání užitečných zdrojů zdravotní péče, což může mít důsledky pro zdraví lidí.
Zkreslení balíčkové platby vzniká především v důsledku naší neschopnosti představit si náklady spojené s každou jednotlivou položkou v balíčku. Jelikož se jedná o problém vnímání, můžeme použít techniky, které nám pomohou znovu spojit transakční náklady a přínosy jednotlivých položek. Před nákupem balíčku bychom si měli spočítat náklady na každou jednotlivou položku, abychom zjistili, jak velkou část balíčku bychom museli využít, aby se nám nákup vyplatil.
Kromě toho, i když může být peněžní balíčkování pro společnosti užitečné, mohou nechat položky fyzicky oddělené, aby spotřebitele upozornily na jednotlivé náklady na každou položku.
Zdroj: https://thedecisionlab.com/biases/bundling-bias
Překlad: https://www.deepl.com/translator