Table of Contents

Iluzorní korelace (Illusory Correlation)

Iluzorní korelace je situace, kdy vidíme souvislost mezi dvěma proměnnými (událostmi, akcemi, myšlenkami atd.), i když ve skutečnosti nesouvisí.

Vysvětlení korelace:
https://cs.wikipedia.org/wiki/Korelace

Proč dochází k iluzorní korelaci

Existují dva druhy iluzorních korelací: iluzorní korelace založené na očekávání a iluzorní korelace založené na odlišnosti. K první z nich dochází, když mylně vidíme vztahy v důsledku našich již existujících očekávání, která je obklopují. K té druhé dochází, když se domníváme, že mezi dvěma proměnnými existuje vztah v důsledku přílišného soustředění se na informace, které vyčnívají.

Obě tyto iluzorní korelace lze přičíst tomu, že náš mozek používá “heuristiku” neboli mentální zkratky. V důsledku heuristiky dostupnosti jsou dvojice proměnných, které se snadno vybaví (buď proto, že se objevují často, nebo proto, že jsou rychle uchopitelné), považovány za korelované. Je to proto, že tato dvojice je výraznější než jiné a při hledání korelací se nám vybaví snadněji než dvojice, které jsme dosud neviděli. S iluzorní korelací souvisí konfirmační zkreslení, protože hledáme vztahy, které potvrzují naše již existující přesvědčení týkající se dvou proměnných.

Příklad č. 1 - Hledání vzorců ve financích

Finanční analytici a investoři často podléhají iluzorní korelaci. V článku z roku 2011 bylo zjištěno, že určitý vzorec cen akcií je spojen s budoucím klesajícím trendem cen akcií. Ve skutečnosti však výzkumníci tvrdí, že tento vzor nepředpovídá přesně žádný budoucí pohyb ceny. Proto tvrdí, že se jedná o iluzorní korelaci, která významně ovlivňuje obchodování, protože “neobvyklé obchodování po dokončení obrazce hlava a ramena tvoří v průměru více než 40 % denního objemu obchodů”. Protože investoři často spojují určité cenové vzorce s budoucím vývojem cen, i když žádná taková souvislost neexistuje, způsobuje iluzorní korelace ve finančním světě značně neoptimální rozhodování.

Příklad č. 2 - Odměny generálních ředitelů a golf

Studie z roku 2010 zjistila, že generální ředitelé, kteří dobře hrají golf, vydělávají více peněz než ti, kteří golf nehrají - podle jejich zjištění v průměru téměř o 15 % více. Je to proto, že golfové výkony jsou považovány za ukazatel výkonnosti podniku, přestože mezi nimi zjistili negativní korelaci. Souvislost mezi výkonností v golfu a výkonností podniku je ve skutečnosti iluzorní. Výzkumníci spekulují, že je to proto, že rozhodování o odměňování generálních ředitelů zahrnuje pozorování “měkkých” sociálních dovedností, jako je hraní golfu, a golfové kluby jsou také prostředím, ve kterém se stýkají další relevantní aktéři podnikání.

Jak se vyhnout iluzorní korelaci

Studie z roku 2011 zjistila, že iluzorní korelace lze omezit tím, že pochopíme, za jakých podmínek má naše mysl tendenci vnímat vztahy nesprávně. Máme tendenci vidět falešné korelace v oblastech a okolnostech, o kterých máme jen malé znalosti nebo osobní zkušenosti. Výzkumníci proto dospěli k závěru, že “vytvoření vzdělávacích programů založených na důkazech by mělo účinně pomoci lidem odhalit a omezit jejich vlastní iluze. “6 Proti iluzorním korelacím, na které jsme náchylní zejména v oblastech, které neznáme, můžeme bojovat tím, že se v těchto oblastech lépe zorientujeme.

Překlad: https://www.deepl.com/translator
Zdroj: https://thedecisionlab.com/biases/illusory-correlation


Sources: