Dispoziční efekt je naše tendence prodávat vítězná aktiva příliš brzy a držet ztrátová aktiva příliš dlouho.
Tento efekt je motivován averzí ke ztrátám, což znamená náš odpor k realizaci ztrát, i když se jedná o výnosnější krok. Dispoziční efekt posiluje také vedení duševních účtů, snaha o hrdost a strach z lítosti.
Studie Rawleyho Heimera z roku 2016 ukázala, že investiční sociální sítě způsobují u obchodníků zvýšení dispozičního efektu. Heimer to přičítá touze po pozitivním sebeobrazu.
Stefan Muhl a Tõnn Talpsepp ve své výzkumné studii zjistili, že efekt dispozice je silnější na medvědím trhu než na býčím. Také investoři se více učí z dispozičního efektu na medvědím trhu.
Dispozičnímu efektu se můžeme vyhnout tím, že budeme praktikovat široké rámcování, což znamená nahlížet na všechna rozhodnutí komplexně.
Překlad: https://www.deepl.com/translator
The disposition effect is our tendency to sell winning assets too early and hold on to losing assets for too long.
Why it happens This effect is motivated by loss aversion, meaning our resistance to realizing losses even if it is a more profitable move. The disposition effect is also strengthened by keeping mental accounts, seeking pride, and fear of regret.
Example 1 - How social pressures can impact the disposition effect A 2016 study by Rawley Heimer showed that investment social networking caused an increase in the disposition effect in traders. Heimer attributes this to the desire for a positive self-image.
Example 2 - How market trends influence the disposition effect In a research study, Stefan Muhl and Tõnn Talpsepp found that the disposition effect is stronger in a bear market than a bull market. Also, investors learn more from the disposition effect in a bear market.
How to avoid it We can avoid the disposition effect by practicing broad framing, meaning viewing all decisions comprehensively.
Sources: