Table of Contents

Sugestibilita (Suggestibility)

Sugestibilita se týká toho, jak jsme náchylní k tomu, aby se naše vzpomínky měnily na základě sugesce druhých.

Proč k tomu dochází

Ačkoli stále není jasné, proč se naše sugestibilita liší, naši sugestibilitu ovlivňují následující faktory: emoce, věk, úroveň sebeúcty a asertivity, osobnost, výchova a fungování pozornosti.

Příklad 1 - Sugestibilita může ovlivnit výpovědi dětí

Sugestibilita a její dopad na svědecké výpovědi jsou předmětem rozsáhlých studií, zejména pokud jde o dětské svědky. Děti jsou vzhledem k povaze forenzních výslechů mimořádně náchylné k sugestibilitě. Již dříve výzkumníci zaznamenali, že děti mohou emotivně a zdánlivě upřímně vypovídat o událostech, které se nikdy nestaly. Jiná studie navíc zjistila, že znalci z oboru očitých svědků se domnívají, že děti jsou ve svých výpovědích obvykle méně přesné než dospělí. Tyto předsudky obvykle ohrožují proces výslechu, což vede k tomu, že dětem jsou vyslýchajícími podsouvány myšlenky nebo detaily. Techniky, jako je zkoumání dětského jazyka, teorie mysli a citové vazby před provedením výslechu a následné využití zjištěných poznatků k přípravě linie otázek, která testuje alternativní hypotézy, pomohly snížit případy sugestibility dětských výpovědí.

Příklad 2 - Popisná slova mohou změnit naši paměť

Výzkumníci Lindsay a Johnson provedli výzkumnou studii, jejímž cílem bylo identifikovat vliv sugestibility při sugestibilních slovech, aby zjistili, jak ovlivňuje vzpomínky účastníků. Ve studii bylo účastníkům nejprve promítnuto video s autonehodou a byli rozděleni do různých kontrolních skupin. Různé skupiny studentů pak byly dotazovány na video s použitím odlišné slovní zásoby, přičemž popisovaly video ve smyslu, že auta byla “sražena”, “rozbita”, “sražena”, “narazila” nebo “kontaktována”. Studie zjistila, že studenti měnili své vzpomínky na video v závislosti na závažnosti slova, které tazatel použil, a upravovali svůj odhad rychlosti aut.

Jak se tomu vyhnout

Sugestibilitě můžeme předcházet nebo ji snižovat rozvíjením uvědomění. Výzkumníci mohou sugestibilitu omezit také tím, že ve výzkumných studiích budou používat testy identifikace zdroje a následná varování a předběžná upozornění.

Překlad: https://www.deepl.com/translator


Suggestibility refers to how susceptible we are to having our memories altered based on others’ suggestions.

Why it happens Though it is still unclear why we range in suggestibility, the following factors impact our suggestibility: emotion, age, self-esteem and assertiveness levels, personality, upbringing, and attentional functioning.

Example 1 – Suggestibility can impact child testimonies Suggestibility and its impact on witness testimony are studied extensively, specifically in regards to child witnesses. Children are extremely susceptible to suggestibility due to the nature of forensic interviewing processes. Previously researchers had noted that children could speak emotionally and seemingly sincerely about events that had never occurred. Additionally, a different study found that eyewitness experts believed that children were typically less accurate as adults in their testimony. These biases usually compromise the interview process resulting in children being suggested ideas or details by interviewers. Techniques like examining children’s language, the theory of mind, and emotional attachment before conducting interviews, and then using findings to prepare a line of questioning that tests alternative hypotheses, helped lower instances of suggestibility in children’s testimony.

Example 2 – Descriptive words can change our memory Researchers Lindsay and Johnson conducted a research study to identify

the impact of suggestibility when suggesting words to determine how it affected participants’ memories. In the study, participants were initially shown a car crash video and divided into different control groups. Different groups of students were then asked about the video using different vocabulary, describing the video in terms of the cars having been “hit,” “smashed,” “collided,” “bumped,” or “contacted.” The study found that students changed their recollection of the video based on the severity of the word they used by the interviewer and adjusted their estimation of the car’s speed.

How to avoid it We can prevent or decrease suggestibility by developing awareness. Researchers can also limit suggestibility by using source identification tests and post warnings and pre-warnings in research studies.

Sources:

Zdroj: https://thedecisionlab.com/biases/suggestibility