Table of Contents
Iluzorní korelace (Illusory Correlation)
Iluzorní korelace je situace, kdy vidíme souvislost mezi dvěma proměnnými (událostmi, akcemi, myšlenkami atd.), i když ve skutečnosti nesouvisí.
Vysvětlení korelace:
https://cs.wikipedia.org/wiki/Korelace
Proč dochází k iluzorní korelaci
Existují dva druhy iluzorních korelací: iluzorní korelace založené na očekávání a iluzorní korelace založené na odlišnosti. K první z nich dochází, když mylně vidíme vztahy v důsledku našich již existujících očekávání, která je obklopují. K té druhé dochází, když se domníváme, že mezi dvěma proměnnými existuje vztah v důsledku přílišného soustředění se na informace, které vyčnívají.
Obě tyto iluzorní korelace lze přičíst tomu, že náš mozek používá “heuristiku” neboli mentální zkratky. V důsledku heuristiky dostupnosti jsou dvojice proměnných, které se snadno vybaví (buď proto, že se objevují často, nebo proto, že jsou rychle uchopitelné), považovány za korelované. Je to proto, že tato dvojice je výraznější než jiné a při hledání korelací se nám vybaví snadněji než dvojice, které jsme dosud neviděli. S iluzorní korelací souvisí konfirmační zkreslení, protože hledáme vztahy, které potvrzují naše již existující přesvědčení týkající se dvou proměnných.
Příklad č. 1 - Hledání vzorců ve financích
Finanční analytici a investoři často podléhají iluzorní korelaci. V článku z roku 2011 bylo zjištěno, že určitý vzorec cen akcií je spojen s budoucím klesajícím trendem cen akcií. Ve skutečnosti však výzkumníci tvrdí, že tento vzor nepředpovídá přesně žádný budoucí pohyb ceny. Proto tvrdí, že se jedná o iluzorní korelaci, která významně ovlivňuje obchodování, protože “neobvyklé obchodování po dokončení obrazce hlava a ramena tvoří v průměru více než 40 % denního objemu obchodů”. Protože investoři často spojují určité cenové vzorce s budoucím vývojem cen, i když žádná taková souvislost neexistuje, způsobuje iluzorní korelace ve finančním světě značně neoptimální rozhodování.
Příklad č. 2 - Odměny generálních ředitelů a golf
Studie z roku 2010 zjistila, že generální ředitelé, kteří dobře hrají golf, vydělávají více peněz než ti, kteří golf nehrají - podle jejich zjištění v průměru téměř o 15 % více. Je to proto, že golfové výkony jsou považovány za ukazatel výkonnosti podniku, přestože mezi nimi zjistili negativní korelaci. Souvislost mezi výkonností v golfu a výkonností podniku je ve skutečnosti iluzorní. Výzkumníci spekulují, že je to proto, že rozhodování o odměňování generálních ředitelů zahrnuje pozorování “měkkých” sociálních dovedností, jako je hraní golfu, a golfové kluby jsou také prostředím, ve kterém se stýkají další relevantní aktéři podnikání.
Jak se vyhnout iluzorní korelaci
Studie z roku 2011 zjistila, že iluzorní korelace lze omezit tím, že pochopíme, za jakých podmínek má naše mysl tendenci vnímat vztahy nesprávně. Máme tendenci vidět falešné korelace v oblastech a okolnostech, o kterých máme jen malé znalosti nebo osobní zkušenosti. Výzkumníci proto dospěli k závěru, že “vytvoření vzdělávacích programů založených na důkazech by mělo účinně pomoci lidem odhalit a omezit jejich vlastní iluze. “6 Proti iluzorním korelacím, na které jsme náchylní zejména v oblastech, které neznáme, můžeme bojovat tím, že se v těchto oblastech lépe zorientujeme.
Překlad: https://www.deepl.com/translator
Zdroj: https://thedecisionlab.com/biases/illusory-correlation
Sources:
- Ritter, D. (2014, November 02). When to Act on a Correlation, and When Not To. Retrieved July 19, 2020, from https://hbr.org/2014/03/when-to-act-on-a-correlation-and-when-not-to
- Hyman, I. (2015, June 21). Race, Violence, and Illusory Correlations. Retrieved July 19, 2020, from https://www.psychologytoday.com/ca/blog/mental-mishaps/201506/race-violence-and-illusory-correlations
- Ousey, G. C., & Kubrin, C. E. (2018). Immigration and Crime: Assessing a Contentious Issue. Annual Review of Criminology, 1(1), 63-84. doi:10.1146/annurev-criminol-032317-092026
- Illusory Correlation (SOCIAL PSYCHOLOGY) – iResearchNet. (2016, January 21). Retrieved July 19, 2020, from https://psychology.iresearchnet.com/social-psychology/decision-making/illusory-correlation/
- Tversky, A., & Kahneman, D. (1973). Availability: A heuristic for judging frequency and probability. Cognitive Psychology, 5(2), 207-232. doi:10.1016/0010-0285(73)90033-9
- Munro, G. D., & Stansbury, J. A. (2009). The Dark Side of Self-Affirmation: Confirmation Bias and Illusory Correlation in Response to Threatening Information. Personality and Social Psychology Bulletin, 35(9), 1143-1153. doi:10.1177/0146167209337163
- Matute, H., Yarritu, I. and Vadillo, M.A. (2011), Illusions of causality at the heart of pseudoscience. British Journal of Psychology, 102: 392-405. doi:10.1348/000712610×532210
- Illusory correlation. (2015). Retrieved July 20, 2020, from https://www.oxfordreference.com/view/10.1093/acref/9780199657681.001.0001/acref-9780199657681-e-405
- Fiedler, K., Hemmeter, U., & Hofmann, C. (1984). The Origin of Illusory Correlations. European Journal of Social Psychology.
- Barbera, F. L. (2015). Educating to Tolerance: Effects of Communicating Social Psychology Research Findings. Europe’s Journal of Psychology, 11(3), 476-483. doi:10.5964/ejop.v11i3.888
- Bender, J. C., Osler, C. L., & Simon, D. (2012). Noise Trading and Illusory Correlations in US Equity Markets*. Review of Finance, 17(2), 625-652. doi:10.1093/rof/rfr037
- Kolev, G., & Hogarth, R. (2010). Illusory correlation in the remuneration of chief executive officers: It pays to play golf, and well. Department of Economics and Business, Universitat Pompeu Fabra.