Filip Kasaj

Gotcha, you Philistine!

User Tools

Site Tools


bias:efektocekavani

Efekt očekávání pozorovatele (Observer Expectancy Effect)

Efekt očekávání pozorovatele popisuje, jak mohou vnímaná očekávání pozorovatele ovlivnit pozorované osoby, zejména v kontextu výzkumu.

Proč k němu dochází

Efekt očekávání pozorovatele vzniká v důsledku charakteristik poptávky, což jsou jemné náznaky, které výzkumník dává účastníkovi o povaze studie, a také v důsledku konfirmačního zkreslení, což je situace, kdy výzkumník shromažďuje a interpretuje údaje způsobem, který potvrzuje jeho hypotézu, a ignoruje informace, které jsou s ní v rozporu.

Příklad 1 - Chytrý Hans

Jedním z prvních zaznamenaných případů efektu očekávání pozorovatele byl případ Chytrého Hanse, německého koně z přelomu 19. a 20. století. Mnoho lidí věřilo, že má inteligenci blízkou lidské, protože dokázal odpovídat na matematické a slovní otázky. Později se však ukázalo, že Hans vždy odpovídal správně pouze tehdy, když osoba, která mu otázku pokládala, znala i odpověď; reagoval na jemné náznaky tazatele a neodpovídal ve skutečnosti na otázku. To ukázalo, jak mohou očekávání experimentátora silně ovlivnit chování účastníků.

Příklad 2 - Očekávání učitele

Učitelé si často vytvářejí očekávání, jak budou jejich žáci v průběhu školního roku vystupovat. To může vést k sebenaplňujícímu se proroctví, kdy učitel vědomě či nevědomě ovlivňuje své žáky, aby se chovali způsobem, který odpovídá jeho očekáváním.

Jak se tomu vyhnout

Výzkumníci se mohou vyhnout efektu očekávání pozorovatele tím, že použijí dvojitě slepý plán, v němž ani účastníci, ani experimentátoři nevědí, kteří účastníci jsou v experimentální podmínce a kteří v kontrolní podmínce. Tímto způsobem očekávání experimentátora neovlivní chování účastníků.

Překlad: https://www.deepl.com/translator


The observer expectancy effect describes how the perceived expectations of an observer can influence the people being observed, particularly in the context of research.

Why it happens The observer expectancy effect arises due to demand characteristics, which are subtle cues given by the researcher to the participant about the nature of the study, as well as confirmation bias, which is when the researcher collects and interprets data in a way that confirms their hypothesis and ignores information that contradicts it.

Example 1 – Clever Hans One of the earliest recorded cases of the observer expectancy effect was that of Clever Hans, a German horse in the late 19th and early 20th centuries. Many people believed he had near-human intelligence because he was able to answer mathematical and vocabulary questions. However, it was later shown that Hans only ever answered correctly when the person asking the question also knew the response; he was responding to subtle cues from the questioner and not actually answering the question. This illustrated how the expectations of the experimenter can heavily influence participant behavior.

Example 2 – Teacher expectations Teachers often form expectations for how their students will perform throughout the school year. This can result in a self-fulfilling prophecy where the teacher consciously or unconsciously influences their students to behave in a way that aligns with their expectations.

How to avoid it Researchers can avoid the observer expectancy effect by using a double-blind design, in which neither the participants nor the experimenters know which participants are in the experimental condition and which are in the control condition. This way, the experimenter’s expectations will not influence participant behavior.

Sources:

  • Nichols, A. L., Maner, J.K. (2008). The Good-Subject Effect: Investigating Participant Demand Characteristics. The Journal of General Psychology. 135(2), 151-165.
  • Rosenthal, R., & Fode, K. L. (1963). The effect of experimenter bias on the performance of the albino rat. Behavioral Science, 8(3), 183–189. doi: 10.1002/bs.3830080302
  • Ferguson, P.M. (2019). Clever Hans. Encyclopaedia Britannica. https://www.britannica.com/topic/Clever-Hans
  • Samhita, L. and Gross, H.J. (2013). The “Clever Hans Phenomenon” revisited. Communicative and Integrative Biology. 6(6). doi: 10.4161/cib.27122

Zdroj: https://thedecisionlab.com/biases/observer-expectancy-effect

This website uses cookies. By using the website, you agree with storing cookies on your computer. Also you acknowledge that you have read and understand our Privacy Policy. If you do not agree leave the website.More information about cookies
bias/efektocekavani.txt · Last modified: 2023/10/27 17:18 by A User Not Logged in