Table of Contents
Naivní alokace (Naive Allocation)
Naivní alokace popisuje naši tendenci rozdělovat zdroje rovnoměrně mezi množinu možností, které se nám nabízejí.
Proč k tomu dochází
Naivní alokace vzniká v důsledku toho, jak jsou rozhodovateli předkládány možné varianty, a také v důsledku simultánního rozhodování, což je situace, kdy se setkáváme s více malými rozhodnutími najednou.
Příklad 1 - Zdravé stravování
Restaurace mohou povzbuzovat lidi, aby si objednávali více zdravých a méně nezdravých jídel, tím, že zdravé jídlo rozprostřou do několika kategorií jídelního lístku a nezdravé jídlo izolují do jediné kategorie, protože rádi rozprostřeme své zdroje mezi dostupné možnosti, a tak ochutnáme něco z každé kategorie.
Příklad 2 - Trick-or-treat (koleduj si, nebo si pochutnej)
Jedna studie na téma naivní alokace rozdělila mladé koledníky do dvou podmínek. V podmínce se současnou volbou byly účastníkům předloženy tyčinky Milky Way a Three Musketeers a bylo jim řečeno, aby si vzali dvě tyčinky podle svého výběru. Všichni koledníci v této podmínce si vybrali po jedné z nich. V podmínce postupné volby šli koledníci do dvou domů, kde si měli vybrat, zda chtějí tyčinku Three Musketeers nebo Milky Way. V tomto případě si 48 % koledníků vybralo v druhém domě jinou tyčinku než v prvním. To ukazuje, jak může simultánní rozhodování vést k naivní alokaci.
Jak se mu vyhnout
Naivní alokaci se můžeme vyhnout tím, že se budeme rozhodovat s vynaložením úsilí a s rozmyslem. Může být lákavé “řídit se instinktem”, ale můžeme se stát lepšími rozhodovateli, když zpomalíme a k rozhodnutím, která nám přijdou do cesty, přistoupíme racionálně. Kromě toho můžeme vliv této předpojatosti omezit tím, že se budeme rozhodovat postupně, a ne současně.
Překlad: https://www.deepl.com/translator
Naive allocation describes our tendency to divide our resources evenly among the set of possibilities presented to us.
Naive allocation occurs as a result of how possible options are presented to the decision-maker, as well as from simultaneous decision-making, which is when we are faced with making multiple small decisions at the same time.
Example 1 – Healthy eating
Restaurants can encourage people to order more healthy food and less unhealthy food by spreading healthy food across several menu categories and isolating unhealthy food to a single menu category, because we like to spread our resources across the available options, and thus sample something from each category.
Example 2 – Trick-or-treat
One study on the topic of naive allocation split young trick-or-treaters into two conditions. In the simultaneous-choice condition, participants were presented with Milky Way and Three Musketeers candy bars and told to take two bars of their choosing. All the trick-or-treaters in this condition chose one of each. In the sequential-choice condition, trick-or-treaters went to two houses where they were asked to choose if they wanted a Three Musketeers or Milky Way bar. 48% of trick-or-treaters in this condition chose a different bar at the second house than they did at the first. This demonstrates how simultaneous decision-making can give rise to naive allocation.
How to avoid it
We can avoid naive allocation by making decisions in an effortful, deliberate manner. It can be tempting to just “go with our gut”, but we can become better decision-makers by slowing down and taking a rational approach to the decisions that come our way. Additionally, making our choices one at a time, instead of simultaneously, can reduce the influence of this bias.
Sources:
- Bloch, B.J. (2019). Naive Diversification vs. Optimization. Investopedia. https://www.investopedia.com/articles/stocks/11/naive-diversification-vs-optimization.asp#citation-9
- Johnson, E.J., Shu, E.B., Dellaert, B.G.C., Fox, C., Goldstein, D.G., Larrick, R. P., Payne, J.W., Peters, E., Schkade, D., Wansink, B. and Weber, E.U. (2012). Beyond nudges: Tools of a choice architecture. Marketing Letters. 23(2), 487-504.
- Benartzi, S. and Thaler, R. H. (2001). Naive Diversification Strategies in Defined Contribution Savings Plans. American Economic Review. 91(1), 79-98. DOI: 10.1257/aer.91.1.79