Table of Contents
Projekční zkreslení (Projection Bias)
Projekční zkreslení je přeceňování toho, nakolik bude naše budoucí já zastávat stejné hodnoty, názory a chování jako naše současné já, což nás vede ke krátkozrakým rozhodnutím.
Proč k tomu dochází
K projekčnímu zkreslení dochází proto, že naše současné emoce, hodnoty a přesvědčení používáme jako opěrné body pro předvídání vkusu a preferencí našeho budoucího já.
Příklad 1 - Výkyvy počasí způsobují, že projekční zkreslení ovlivňuje náš proces rozhodování o koupi vozidla.
Projekční zkreslení způsobuje, že se při rozhodování, které nás ovlivní z dlouhodobého hlediska, příliš soustředíme na aktuální podmínky a přesvědčení. Mezi takové podmínky patří počasí, které v závislosti na tom, zda je teplo a slunečno, nebo zima a sníh, může ovlivnit naše rozhodování o koupi vozidel, o nichž se domníváme, že jsou vhodná pro jeden z těchto povětrnostních podmínek, jako jsou kabriolety nebo vozidla s pohonem všech kol.
Příklad 2 - Projekční zkreslení a řízení času
Když máme dobrou náladu, snadno předpovídáme, že budeme schopni dokončit velký úkol, protože naše současné já je optimistické a odpočaté. Podceňujeme však, jak moc únava ovlivní naše budoucí já a způsobí, že nebudeme schopni úkol dokončit, což často vede k tomu, že úkol opustíme nebo na něm budeme muset strávit mnohem více času, než jsme předpokládali.
Jak se jí vyhnout
Samotné uvědomění si projekčního zkreslení často nedokáže překonat jeho účinky v přítomnosti, protože emoce mohou být zdrcujícími motivy pro rozhodování. Vědomí projekčního zkreslení nás však může lépe nastavit na to, abychom si vytvořili pravidla, která nám zabrání činit unáhlená rozhodnutí, jako například nenakupovat s prázdným žaludkem nebo chtít drahý předmět chvíli před jeho koupí.
Překlad: https://www.deepl.com/translator
The projection bias is the overestimation of how much our future selves will hold the same values, beliefs and behaviors as our current selves, leading us to make decisions that are short-sighted.
Why it happens
The projection bias occurs because we use our current emotions, values and beliefs as anchoring points to predict the tastes and preferences of our future selves.
Example 1 – Weather fluctuations cause the projection bias to impact our decision-making process for a vehicle
The projection bias causes us to focus too much on current conditions and beliefs when making decisions that will impact us long-term. Such conditions include the weather, which depending on whether it is warm and sunny or cold and snowy, can influence our decision to buy vehicles that we believe are appropriate for either weather condition, such as convertibles or four-wheel-drive vehicles.
Example 2 – The projection bias and time management
When we are in a good mood, it is easy to predict that we will be able to complete a big task, because our current selves are optimistic and well-rested. However, we underestimate how much fatigue will affect our future selves and render us incapable of completing the task, often leading to us abandoning our task or having to spend much longer than anticipated on it.
How to avoid it
Awareness of the projection bias alone often cannot overcome its effects in the present, as emotions can be overwhelming motivators for decisions. However, knowing about the projection bias can better set us up for creating rules for ourselves not to make rash decisions, such as not shopping on an empty stomach, or wanting an expensive object for a while before purchasing it.
Sources:
- Loewenstein, G., O’Donoghue, T., & Rabin, M. (2003). Projection bias in predicting future utility. The Quarterly Journal of Economics, 118(4), 1209-1248. https://doi.org/10.1162/003355303322552784
- Centers for Disease Control and Prevention. (2020, May 21). Smoking cessation: Fast facts. https://www.cdc.gov/tobacco/data_statistics/fact_sheets/cessation/smoking-cessation-fast-facts/index.html
- Busse, M. R., Pope, D. G., Pope, J. C., & Silva-Risso, J. (2015). The psychological effect of weather on car purchases*. The Quarterly Journal of Economics, 130(1), 371-414. https://doi.org/10.1093/qje/qju033
- Kaufmann, M. (2017). Projection bias in effort choices. In progress. https://doi.org/10.1257/rct.4011-2.0