Filip Kasaj

Gotcha, you Philistine!

User Tools

Site Tools


bias:ramec

Efekt rámce - framing

Rozhodovací problémy lze popsat (zarámovat) různými způsoby.

Každou věc vnímáme vždy jen ve vztahu k jejímu okolí. Většina lidí neví, co chce, dokud to neuvidí v kontextu s ostatními věcmi – auto, partnera, dokonce i pro vlastní život si hledáme vzory (Ariely, 2009).

Volby lze tedy zarámovat různými způsoby a způsob, jak jsou jednotlivé alternativy prezentovány, ovlivňuje jejich výběr (Tversky & Kahneman, 1981).

Dle způsobu, jakým informaci prezentuji, se bude informace jevit v určitém kontextu – bude „nasvícená“ z nějaké strany. Pokud tuto samou informaci podám v jiném kontextu (jiným způsobem), může se názor člověka na tuto danou věc lišit.

Tento vliv kontextu je v rozporu s kritériem neměnnosti preferencí, kterým se vyznačují racionální volby. Přijatelnost určité alternativy může záviset na tom, zda je negativní výsledek zarámován jako náklad, nebo jako nekompenzovaná ztráta (Kahneman & Tversky, 1984).

Vysvětlení

Co se týče framingu a mozku – amygdala (oblast mozku, která je spojována s emocemi) je aktivní, většinou když lidé volí v souladu s rámcem (nechají se ovlivnit), naopak když lidé neudělají to, co jim je přirozené, aktivní bude cingulární kortex (spojen s konflikty a sebekontrolou).

Účastníci výzkumu, kteří byli nejvíce „racionální“ (nejméně náchylní k efektu framingu) vykazovali největší aktivitu ve frontálním kortexu (zodpovědný za kombinování emocí a odůvodňování při provádění rozhodnutí (Kahneman, Myšlení - rychlé a pomalé, 2012).

Experimenty

Kahneman & Tversky (1981): „Problém asijské nemoci“
Bude-li přijat program A, bude zachráněno 200 osob. (72% probandů zvolilotuto možnost)
Bude-li přijat program B, bude s třetinovou pravděpodobností zachráněno 600 osob a s dvoutřetinovou pravděpodobností nebude zachráněna žádná osoba. (28%)
VS
Bude-li přijat program C, zemře 400 osob. (22% probandů zvolilo tuto možnost)
Bude-li přijat program D, pak s třetinovou pravděpodobností nikdo nezemře a s dvoutřetinovou pravděpodobností zemře 600 osob. (78%)

Přeplatek a sleva
Z psychologického ale nejsou – lidé se totiž mnohem raději vzdají slevy, než aby platili příplatek. Efekt rámce hezky ilustruje také klasický příklad z amerických benzínových pump. Mnohem častěji je (na žádost poskytovatelů platebních karet) uváděn příplatek za platbu. V české republice náklady na použití karty hradí prodejce. Kreditní kartou a ne sleva za platbu v hotovosti. Z ekonomického hlediska jsou tyto dvě alternativy ekvivalentní, z psychologického ale nejsou – lidé se totiž mnohem raději vzdají slevy, než aby platili příplatek (Thaler 1980 in Kahneman, 2012).

Darování orgánů
Důležitá je formulace klíčové otázky – v zemích s vysokou mírou ochotných dárců mají formulář udělaný tak, že jedinec, který darovat orgány nechce, musí tuto zaškrtnout dané políčko, kdežto v zemích s nízkou mírou dárcovství je to naopak. Nejjednodušším indikátorem toho, zda lidé budou ochotni darovat své orgány je předvolená alternativa – ta, která bude bez jakéhokoli zaškrtávání jakéhokoliv políčka přijata (Johnsons & Goldstein, 2003)

Předplatné (Ariely 2009)
Internetová verze Economist.com (59$) – 16 zájemců
Tištěná verze (125$) – 0 zájemců
Tištěná & internetová verze (125$) – 84 zájemců
VS
Internetová verze Economist.com – 68 zájemců
Tištěná & internetová verze – 32 zájemců

Pekárna
Výrobce si všiml neuspokojivých výsledků prodeje a povolal marketingovou agenturu, která doporučila uvést na trh druhý model, který byl větší a dražší. Co se stalo? Lidé měli s čím původní pekárnu srovnat a tak její prodeje prudce vzrostly. (Ariely, 2009)

This website uses cookies. By using the website, you agree with storing cookies on your computer. Also you acknowledge that you have read and understand our Privacy Policy. If you do not agree leave the website.More information about cookies
bias/ramec.txt · Last modified: 2023/10/27 17:18 by A User Not Logged in