Table of Contents
Sugestibilita (Suggestibility)
Sugestibilita se týká toho, jak jsme náchylní k tomu, aby se naše vzpomínky měnily na základě sugesce druhých.
Proč k tomu dochází
Ačkoli stále není jasné, proč se naše sugestibilita liší, naši sugestibilitu ovlivňují následující faktory: emoce, věk, úroveň sebeúcty a asertivity, osobnost, výchova a fungování pozornosti.
Příklad 1 - Sugestibilita může ovlivnit výpovědi dětí
Sugestibilita a její dopad na svědecké výpovědi jsou předmětem rozsáhlých studií, zejména pokud jde o dětské svědky. Děti jsou vzhledem k povaze forenzních výslechů mimořádně náchylné k sugestibilitě. Již dříve výzkumníci zaznamenali, že děti mohou emotivně a zdánlivě upřímně vypovídat o událostech, které se nikdy nestaly. Jiná studie navíc zjistila, že znalci z oboru očitých svědků se domnívají, že děti jsou ve svých výpovědích obvykle méně přesné než dospělí. Tyto předsudky obvykle ohrožují proces výslechu, což vede k tomu, že dětem jsou vyslýchajícími podsouvány myšlenky nebo detaily. Techniky, jako je zkoumání dětského jazyka, teorie mysli a citové vazby před provedením výslechu a následné využití zjištěných poznatků k přípravě linie otázek, která testuje alternativní hypotézy, pomohly snížit případy sugestibility dětských výpovědí.
Příklad 2 - Popisná slova mohou změnit naši paměť
Výzkumníci Lindsay a Johnson provedli výzkumnou studii, jejímž cílem bylo identifikovat vliv sugestibility při sugestibilních slovech, aby zjistili, jak ovlivňuje vzpomínky účastníků. Ve studii bylo účastníkům nejprve promítnuto video s autonehodou a byli rozděleni do různých kontrolních skupin. Různé skupiny studentů pak byly dotazovány na video s použitím odlišné slovní zásoby, přičemž popisovaly video ve smyslu, že auta byla “sražena”, “rozbita”, “sražena”, “narazila” nebo “kontaktována”. Studie zjistila, že studenti měnili své vzpomínky na video v závislosti na závažnosti slova, které tazatel použil, a upravovali svůj odhad rychlosti aut.
Jak se tomu vyhnout
Sugestibilitě můžeme předcházet nebo ji snižovat rozvíjením uvědomění. Výzkumníci mohou sugestibilitu omezit také tím, že ve výzkumných studiích budou používat testy identifikace zdroje a následná varování a předběžná upozornění.
Překlad: https://www.deepl.com/translator
Suggestibility refers to how susceptible we are to having our memories altered based on others’ suggestions.
Why it happens Though it is still unclear why we range in suggestibility, the following factors impact our suggestibility: emotion, age, self-esteem and assertiveness levels, personality, upbringing, and attentional functioning.
Example 1 – Suggestibility can impact child testimonies Suggestibility and its impact on witness testimony are studied extensively, specifically in regards to child witnesses. Children are extremely susceptible to suggestibility due to the nature of forensic interviewing processes. Previously researchers had noted that children could speak emotionally and seemingly sincerely about events that had never occurred. Additionally, a different study found that eyewitness experts believed that children were typically less accurate as adults in their testimony. These biases usually compromise the interview process resulting in children being suggested ideas or details by interviewers. Techniques like examining children’s language, the theory of mind, and emotional attachment before conducting interviews, and then using findings to prepare a line of questioning that tests alternative hypotheses, helped lower instances of suggestibility in children’s testimony.
Example 2 – Descriptive words can change our memory Researchers Lindsay and Johnson conducted a research study to identify
the impact of suggestibility when suggesting words to determine how it affected participants’ memories. In the study, participants were initially shown a car crash video and divided into different control groups. Different groups of students were then asked about the video using different vocabulary, describing the video in terms of the cars having been “hit,” “smashed,” “collided,” “bumped,” or “contacted.” The study found that students changed their recollection of the video based on the severity of the word they used by the interviewer and adjusted their estimation of the car’s speed.
How to avoid it We can prevent or decrease suggestibility by developing awareness. Researchers can also limit suggestibility by using source identification tests and post warnings and pre-warnings in research studies.
Sources:
- Addressing Suggestibility as a Psychological Phenomenon in Clinical Trials. (2019, March 05). Retrieved from https://www.fiercebiotech.com/sponsored/addressing-suggestibility-as-a-psychological-phenomenon-clinical-trials
- Clark, J. (2020, June 22). Does contagious yawning mean you’re nice? Retrieved from https://science.howstuffworks.com/life/inside-the-mind/human-brain/contagious-yawn.htm
- Hooper, Victoria-Rose; Chou, Shihning; Browne, Kevin D. (November 2016). “A systematic review on the relationship between self-esteem and interrogative suggestibility” (PDF). The Journal of Forensic Psychiatry & Psychology. 27 (6): 761–785. doi:10.1080/14789949.2016.1201844. ISSN 1478-9949.
- Watts, T. (n.d.). Suggestibility and Hypnosis. Retrieved August 05, 2020, from https://www.selfhypnosis.com/suggestibility/
- Murray, B. (2002, June). Countering the power of suggestion. Monitor on Psychology, 33(6). http://www.apa.org/monitor/jun02/countering
- Chambers, K. L., & Zaragoza, M. S. (2001). Intended and unintended effects of explicit warnings on eyewitness suggestibility: Evidence from source identification tests. Memory & Cognition, 29(8), 1120-1129. doi:10.3758/bf03206381
- Garry, M., & Hayne, H. (2013). Misinformation Effects and the Suggestibility of Eyewitness Memory. In Do justice and let the sky fall: Elizabeth F. Loftus and her contributions to science, law, and academic freedom. New York: Psychology Press.
- Hritz, A., Royer, C., Helm, R., Burd, K., Ojeda, K., & Ceci, S. (2015, April 08). Children’s suggestibility research: Things to know before interviewing a child. Retrieved August 05, 2020, from https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1133074015000124
- Huffman, M. L., Crossman, A. M., & Ceci, S. J. (1997). “Are False Memories Permanent?”: An Investigation of the Long-Term Effects of Source Misattributions. Consciousness and Cognition, 6(4), 482-490. doi:10.1006/ccog.1997.0316
- Leichtman, M. D., & Ceci, S. J. (1995). The effects of stereotypes and suggestions on preschoolers’ reports. Developmental Psychology, 31(4), 568-578. doi:10.1037/0012-1649.31.4.568
- Lindsay, D. S., & Johnson, M. K. (1989). The eyewitness suggestibility effect and memory for source. Memory & Cognition, 17(3), 349-358. doi:10.3758/bf03198473