Filip Kasaj

Gotcha, you Philistine!

User Tools

Site Tools


bias:bandwagon

Bandwagon efekt (Bandwagon Effect)

Efekt “bandwagon” označuje náš zvyk přijímat určité chování nebo přesvědčení, protože mnoho dalších lidí dělá totéž.

Proč k němu dochází

Jakmile se nějaká myšlenka nebo přesvědčení stanou populárnějšími, je pravděpodobnější, že je přijmeme. Prvním důvodem je, že bandwagon efekt slouží jako heuristika, protože nám umožňuje rychle se rozhodnout. Přeskočíme dlouhý proces individuálního hodnocení a spoléháme se na to, že to za nás udělají ostatní lidé. Protože široká popularita jako známka toho, že mnoho lidí bylo pro nějakou myšlenku nebo chování, rozhodneme se ji také přijmout. Za druhé, abychom nevyčnívali a nebyli v důsledku toho vyloučeni, mnozí z nás podporují chování nebo myšlenky skupiny, v níž se ocitli. Zatřetí, přijímáme většinový názor, protože chceme být na “straně vítězů”. Může se stát, že jsme se instinktivně vyvinuli tak, že podporujeme populární názory, protože postavit se proti proudu, který představuje většina, může být v lepším případě nevýhodné a v horším případě nebezpečné.

Jak se tomu vyhnout

Možná jsme schopni čelit naší tendenci automaticky využívat společenské náznaky jako hnací faktor při přijímání vlivných rozhodnutí. Toho lze dosáhnout tak, že nejprve zpomalíme náš rozhodovací proces. Pokud si necháme určitý čas mezi okamžikem, kdy si všimneme sociálního signálu, a naším konečným rozhodnutím, můžeme si dovolit kriticky přemýšlet a zabránit tomu, abychom rychle přijali populární myšlenku. Za druhé, snažte se rozhodovat v prostředí, kde se necítíte pod tlakem ostatních lidí. A konečně zvažte alternativní možnosti, které jsou v rozporu s většinovým názorem. Mohou se ukázat jako prospěšnější nebo alespoň zmírnit přitažlivost toho, že se přidáte k převládajícímu názoru.

Příklad 1 - Sněhová koule v politických kampaních

Předpokládá se, že efekt sněhového vozu ovlivňuje politické volby, protože voliči jsou přitahováni ke stranám nebo kandidátům, které vnímají jako populární, a tudíž pravděpodobně vyhrají volby. Studie provedená německými výzkumníky v roce 2017 se zabývala tímto vztahem tak, že zkoumala vliv informací o průzkumech veřejného mínění na vnímání voličů kolem fiktivních voleb starosty. Výsledky potvrdily vliv bandwagon efektu, neboť informace o průzkumech veřejného mínění (tj. vnímaná popularita) měly silný vliv na to, zda účastníci očekávali vítězství kandidáta, či nikoli.

Příklad 2 - Historický vliv na medicínu

Bandwagon efekt může ovlivnit rozhodování lékařů. Mnoho lékařských postupů, které byly po určitá období v historii hojně praktikovány, bylo následně vyvráceno. To, že je lékaři široce používali a podporovali, lze přičíst jejich tehdejší popularitě. Jako nedávný příklad lékařského bandwagonu se uvádí tonzilektomie. Ačkoli se uvádí, že tato praxe je v některých konkrétních případech prospěšná, chyběla vědecká podpora pro její všeobecné použití, kterého se dočkala. Lékaři se k tonzilektomii nepřikláněli na základě její účinnosti, ale protože viděli, že je široce používaná.

Zdroje


Zdroj:https://thedecisionlab.com/biases/bandwagon-effect
Překlad: https://www.deepl.com/translator
Wikipedie: https://cs.wikipedia.org/wiki/St%C3%A1dov%C3%BD_efekt

This website uses cookies. By using the website, you agree with storing cookies on your computer. Also you acknowledge that you have read and understand our Privacy Policy. If you do not agree leave the website.More information about cookies
bias/bandwagon.txt · Last modified: 2023/10/27 17:18 by A User Not Logged in