Filip Kasaj

Gotcha, you Philistine!

User Tools

Site Tools


bias:biashighlights

Shrnutí kognitivních zkreslení

  • Efekt odměny (Overjustification Effect): Odměnou za práci se negativně ovlivňuje přirozená radost i motivace z práce samotné, ale naopak odměnou se může pozitivně podpořit způsob, jakým byla práce vykonávána.
  • Předpojatost významnosti (Salience Bias): Výraznému, ale malému detailu jsme schopni přikládat větší váhu, než známé a významější skutečnosti.
  • Sexuální předsudek (Sexual Overperception): Vidíme to, čemu věříme (subjektivní pravda), přičemž tato přesvědčení nemusí být vždy pravdivá (jiná subjektivní pravda).
  • Reflektorový efekt (Spotlight Effect): Máme pocit, že se na nás ostatní lidé soustředí více, než je tomu ve skutečnosti.
  • Sugestibilita (Suggestibility): Sugesce a navádění může ovlivnit interpretace zpomínek, což se nejvíce projevuje u dětí, protože jsou velmi tvárné.
  • Klam přeživších (Survivorship Bias): Jedinec považuje viditelnou úspěšnou podskupinu za celou skupinu, bez ohledu na možné další variace.
  • Pygmalionský efekt (The Pygmalion effect): Máme tendenci plnit něčí očekávání a přejímát postoje druhých o naší osobě samotné, například sebedůvěra, pracovitost atd.
  • Apofenie (anglicky Apophenia): Tendence hledat smysluplné vzory nebo vztahy v náhodných nebo chaotických datech.
  • Iluze nadpůměrnosti (Dunning-Krugerův efekt - above-average): Mnoho lidí se domnívá, že jsou lepší než většina ostatních.
  • Zkreslení sloužící sobě (self-serving bias): Mechanismus, podle něhož úspěchy připisují lidé sobě, zatímco neúspěchy svádějí na vnější okolnosti.
  • Konfirmační zkreslení (confirmation bias): Je tendence, podle níž si vybíráme a interpretujeme informace tak, aby potvrzovaly naše vlastní očekávání. “Nehledáme objektivní fakta, případně protikladné názory, ale hledáme (většinou nevědomě) informace, které nám dávají za pravdu.”
  • Efekt prvního dojmu (primacy effect): Popisuje tendenci našeho mozku dopustit, aby informace, které vnímáme jako první, ovlivňovaly naše následné dojmy (viz Asch: inteligentní, pilný, impulzivní, kritický, tvrdohlavý, závistivý)
  • Pozornostní selekce (attentional bias): Popis tendence, že lidé spíše vnímají to, co vnímat chtějí, případně na co soustředí svou pozornost - nezávisle na tom, zda je to relevantní nebo ne.
  • Klam dostupnosti (availability bias): Informace, které nám jsou předkládány (především prostřednictvím médií), nám připadají rozhodně relevantní a ovlivňují naše rozhodování.
  • Naše pozornost se koncentruje vždy na to, co očekáváme. A všechno, co je mimo toto úzké spektrum, prostě vytěsníme, nevšímáme si toho, považujeme to za irelevantní.
  • Kognitivní disonance: Vzniká tím, že člověk má několik kognicí (vnímání, myšlenky, názory, postoje, přání a úmysly), které spolu nejsou slučitelné.
  • Efekt primingu: Ovlivnění zpracování podnětu (kognice) tím, že se předchozím podnětem nasměrují následující asociace a tím se manipuluje i chování dotyčného (první informace ovlivňuje to, jak budeme reagovat na druhou informace).
  • Sebenaplňujícím proroctvím: Předpověď, které sami věříme, se naším přímým nebo nepřímým jednáním skutečně vyplní.
  • Efekt kotvení: První číslo dokáže ovlivnit následující nezávislý číselný úsudek (kolo štěstí).
  • Sociální důkaz: Když něco dělá hodně lidí, tak máme pocit, že to musí být správně.
  • Přehnaný optimismus: Lidé věří, že ve srovnání s ostatními jsou méně ohroženi negativními důsledky.
  • Selektivní vnímání: Vede nás například k tomu, že si vybíráme, aby jsme si potvrdili, to co si potvrdit chceme.”
  • Plynulost zpracování (processing fluency) Popisuje fenomén, že náš mozek upřednostňuje jednoduché informace.
  • Kulturní předsudek: Obecný fenomén, že ostatní považujeme za méně důvěryhodné, pokud nepatří k našemu společenství (nejsou “jedním z nás“).
  • Halo efekt: Jedna pozitivní vlastnost zastíní všechny ostatní a pak celkově hodnotíme pozitivně (např. vzhled).
  • Efekt rohů (horns effect): Pokud je první informace o člověku negativní, tak může zastínit všechny jeho zbylé pozitivní vlastnosti.
This website uses cookies. By using the website, you agree with storing cookies on your computer. Also you acknowledge that you have read and understand our Privacy Policy. If you do not agree leave the website.More information about cookies
bias/biashighlights.txt · Last modified: 2023/10/27 17:18 by A User Not Logged in