Table of Contents
Efekt odměny (Overjustification Effect)
Efekt přehnané ospravedlnění popisuje jev, kdy ztrácíme vnitřní motivaci k dokončení činnosti, která nás dříve bavila sama o sobě, poté, co za její dokončení dostaneme odměnu, například cenu nebo peníze.
Proč k tomu dochází
K efektu přehnané odměny dochází proto, že když za dokončení činnosti dostaneme vnější odměnu, vyhodnotíme, že naše potěšení z této činnosti pochází spíše z odměny než z činnosti samotné. Vnější motivátor, tedy odměna, nahrazuje naši vnitřní motivaci k dokončení úkolu. To způsobuje, že se domníváme, že dokončení úkolu nebylo dobrovolné, protože se cítíme odměnou donuceni.
Příklad 1 - Efekt nadměrného ospravedlnění ovlivňuje hraní
Efekt přehnané ospravedlnění má stále dopad na činnosti, které se dětem zdají být zjevně příjemné, jako je například kreslení fixami. Pokud jsou děti za kreslení odměňovány, je méně pravděpodobné, že budou chtít v budoucnu kreslit pro zábavu. Efekt přehnané ospravedlnění způsobuje, že děti přisuzují svou radost z kreslení odměně, a nikoliv činnosti samotné.
Příklad 2 - Odměny za specifické dovednosti snižují efekt přehnané ospravedlnění
Efekt overjustifikace ovlivňuje motivaci pouze v případě, že je vnější odměna udělena za pouhé splnění úkolu, nikoli za dobrý výkon v úkolu. Když žáci s poruchami učení dostali odměnu za specifickou dovednost při čtení, podávali s ohledem na tuto dovednost lepší výkony při následných činnostech. To naznačuje, že pokud je odměna spojena s úsilím a úspěchem, působí jako posílení a nevyvolává efekt přehnané ospravedlnění.
Jak se mu vyhnout
Pochopením konkrétních způsobů, kterými se efekt přehnané omluvy projevuje, mohou učitelé a zaměstnavatelé zajistit, aby byli při udělování odměn opatrní a ohleduplní. Vzhledem k tomu, že efekt přehnané omluvy se projevuje pouze u úkolů, které jsou pro lidi ze své podstaty příjemné, lze odměny vyhradit pro podřadné a nudné úkoly. Navíc, pokud jsou odměny lidem poskytovány za dobrý výkon v úkolu, je pravděpodobnost výskytu efektu nadměrné ospravedlnění nižší, takže učitelé a zaměstnavatelé mohou zajistit, aby odměny byly používány pouze k motivaci lidí k dobrým výkonům.
Překlad: https://www.deepl.com/translator
The overjustification effect describes the phenomenon where we lose intrinsic motivation to complete an activity that we used to enjoy for itself after a reward, such as a prize or money, is given to us for completing the activity.
Why it happens The overjustification effect occurs because when an external reward is given to us for completing an activity, we evaluate that our enjoyment for that activity came from the reward rather than the activity itself. The extrinsic motivator, the reward, replaces our intrinsic motivation to complete the task. This causes us to believe that completing the task was not voluntary because we feel coerced by the reward.
Example 1 – The overjustification effect impacts playing The overjustification effect still has an impact on activities that seem obviously enjoyable to children, such as drawing with felt-tips. If children are rewarded for drawing, they are less likely to want to draw for fun in the future. The overjustification effect causes children to attribute their enjoyment of drawing to the reward instead of the activity.
Example 2 – Rewards for specific skills diminishes the overjustification effect The overjustification effect only impacts motivation if the external reward is given for mere completion of a task, instead of performing well in a task. When students with learning disabilities were given rewards for a specific skill when reading, they performed better with regards to that skill in subsequent activities. This suggests that if a reward is linked to effort and success, it acts as a reinforcement and does not trigger the overjustification effect.
How to avoid it By understanding the specific ways in which the overjustification effect manifests itself, teachers and employers can ensure that they are careful and considerate when it comes to giving out rewards. As the overjustification effect is only seen for tasks that people find inherently enjoyable, rewards can be reserved for menial and boring tasks. Additionally, if rewards are given to people for performing well in a task, the overjustification effect is less likely to be seen, so teachers and employers can ensure that rewards are only used to motivate people to do well.
Sources:
- Santos-Longhurst, A. (2019, February 11). Intrinsic motivation theory: Overview, factors, and examples. Healthline. https://www.healthline.com/health/intrinsic-motivation
- Morin, A. (2020, June 28). How does extrinsic motivation influence behavior? Verywell Mind. https://www.verywellmind.com/what-is-extrinsic-motivation-2795164
- McQueen, P. (2014, June 10). Depression – Motivation and the secrets to getting things done – Part 1 – Intrinsic and extrinsic motivation. Thrive Wellness Toowoomba. https://www.thrivewellness.com.au/motivation-part-1/
- Psychology. (2016, January 21). Overjustification effect. Retrieved September 1, 2020, from https://psychology.iresearchnet.com/social-psychology/control/overjustification-effect/
- Cherry, K. (2020, May 13). Why does the Overjustification effect reduce intrinsic motivation? Verywell Mind. https://www.verywellmind.com/what-is-the-overjustification-effect-2795386#citation-1
- Deci, E. L. (1971). Effects of externally mediated rewards on intrinsic motivation. Journal of Personality and Social Psychology, 18(1), 105-115. https://doi.org/10.1037/h0030644
- Murayama, K. (2018, June). The science of motivation. American Psychological Association. https://www.apa.org/science/about/psa/2018/06/motivation
- Explorable. (n.d.). Overjustification effect and the felt tip marker study. Retrieved September 1, 2020, from https://explorable.com/overjustification-effect
- Peterson, S. P. (2010). Examining the overjustification effect as a form of incentive contrast (Order No. 1482912). Available from ProQuest Dissertations & Theses Global. (815239122). Retrieved from http://ezproxy.library.ubc.ca/login?url=https://www-proquest-com.ezproxy.library.ubc.ca/docview/815239122?accountid=14656
- Eisenberger, R., Mitchell, M., McDermitt, M., & Masterson, F. A. (1984). Accuracy versus speed in the generalized effort of learning-disabled children. Journal of the Experimental Analysis of Behavior, 42(1), 19-36. https://doi.org/10.1901/jeab.1984.42-19
Zdroj: https://thedecisionlab.com/biases/overjustification-effect