Table of Contents
Mentální účetnictví (Mental Accounting)
Mentální účetnictví je naše tendence třídit prostředky do samostatných “účtů”, což ovlivňuje způsob, jakým přemýšlíme o svých výdajích. Mentální účetnictví nás vede k tomu, že peníze považujeme za méně zaměnitelné, než ve skutečnosti jsou, a jsme náchylní k předsudkům, jako je například omyl utopených nákladů.
Proč k tomu dochází
K mentálnímu účtování dochází především proto, že hodnotu předmětů vnímáme spíše relativně vůči jiným referenčním bodům než absolutně. Když se rozhodujeme, může naše vnímání možností ovlivnit i způsob, jakým jsou formulovány.
Příklad č. 1 - Kreditní karty
Mentální účetnictví usnadňuje utrácení peněz kreditní kartou díky procesu známému jako oddělování plateb: platba nám připadá “oddělená” od věci, kterou kupujeme, a méně ji registrujeme. Tento efekt je způsoben také tím, že účty za kreditní karty integrují mnoho nákladů dohromady, což nás méně rozrušuje než čelit jim samostatně.
Příklad č. 2 - nákupy předem
Když si něco koupíme předem, považujeme to spíše za “investici” než za typický nákup - ale když nakonec koupenou věc spotřebujeme, náklady stále neregistrujeme.
Jak se tomu vyhnout
Nejlepším způsobem, jak se vyhnout chybám v mentálním účetnictví, je mít rozpočet a pečlivěji sledovat své výdaje. Mít plán, jak naložit s neočekávanými příjmy, může také pomoci vyhnout se rozhazování těchto peněz za nepotřebné věci.
Překlad: https://www.deepl.com/translator
Mental accounting is our tendency to mentally sort our funds into separate “accounts,” which affects the way we think about our spending. Mental accounting leads us to see money as less fungible than it is, and makes us susceptible to biases such as the sunk cost fallacy.
Why it happens
Mental accounting happens mostly because we perceive the value of objects relative to other reference points, rather than in absolute terms. When we are making decisions, the way our options are framed can also impact our perceptions of them.
Example #1 – Credit cards
Mental accounting makes it easier to spend money by credit card because of a process known as payment decoupling: the payment feels “separate” from the thing we are purchasing, and we register it less. This effect is also due to the fact that credit card bills integrate many costs together, which is less upsetting to us than facing them separately.
Example #2 – Advance purchases
When we buy something in advance, we think of it more as an “investment” than as typical—but when we eventually consume the thing we bought, we still don’t register the cost.
How to avoid it
The best way to avoid mental accounting mistakes is to have a budget, and to watch your spending more closely. Having a plan for how to deal with unexpected income can also help to avoid blowing this money on unnecessary items.
Sources:
- Thaler, R. (1985). Mental accounting and consumer choice. Marketing Science, 4(3), 199-214. https://doi.org/10.1287/mksc.4.3.199
- Mental accounting. (2019, March 28). The BE Hub. https://www.behavioraleconomics.com/resources/mini-encyclopedia-of-be/mental-accounting/
- Zhang, C. Y., & Sussman, A. B. (2018). Perspectives on mental accounting: An exploration of budgeting and investing. Financial Planning Review, 1(1-2), e1011. https://doi.org/10.1002/cfp2.1011
- Reinholtz, N., Bartels, D. M., & Parker, J. R. (2015). On the mental accounting of restricted-use funds: How gift cards change what people purchase. Journal of Consumer Research, ucv045. https://doi.org/10.1093/jcr/ucv045
- Kahneman, D., & Tversky, A. (1984). Choices, values, and frames. American Psychologist, 39(4), 341-350. https://doi.org/10.1037/0003-066x.39.4.341
- Vedantam, S. (2007, May 19). Mental Accounting. The Washington Post. https://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2007/05/19/AR2007051900316.html
- Sunk cost fallacy. (2020, April 22). The BE Hub. https://www.behavioraleconomics.com/resources/mini-encyclopedia-of-be/sunk-cost-fallacy/
- Thaler, R. H. (1999). Mental accounting matters. Journal of Behavioral Decision Making, 12(3), 183-206. https://doi.org/10.1002/(sici)1099-0771(199909)12:3<183::aid-bdm318>3.0.co;2-f
- Thaler, R. H. (2000). Toward a positive theory of consumer choice. Choices, Values, and Frames, 269-287. https://doi.org/10.1017/cbo9780511803475.016
- Harbour, S. (2019, November 1). Are bad mental accounting habits holding you back? Manulife Bank. https://www.manulifebank.ca/personal-banking/plan-and-learn/personal-finance/are-bad-mental-accounting-habits-holding-you-back.html
- Appelbaum, B. (2017, October 9). Nobel in Economics Is Awarded to Richard Thaler. The New York Times. https://www.nytimes.com/2017/10/09/business/nobel-economics-richard-thaler.html
- Prelec, D., & Simester, D. (2001). Always leave home without it: A further investigation of the credit-card effect on willingness to pay. Marketing letters, 12(1), 5-12.
- Shafir, E., & Thaler, R. H. (2006). Invest now, drink later, spend never: The mental accounting of delayed consumption. SSRN Electronic Journal, 27, 694–712. https://doi.org/10.2139/ssrn.901830