Table of Contents
Reflektorový efekt (Spotlight Effect)
Efekt záře reflektorů je předsudek, který způsobuje, že máme pocit, že se na nás ostatní lidé soustředí více, než je tomu ve skutečnosti.
Proč k němu dochází
Jsme náchylní k egocentrickým předsudkům, které nás vedou k tomu, že se soustředíme na svůj vlastní pohled a ignorujeme ostatní. Efekt ukotvení nám ztěžuje přizpůsobení našeho vnímání věcí. K efektu upoutání pozornosti může docházet také proto, že se známe lépe než ostatní, což znamená, že si lépe uvědomujeme změny nebo odchylky.
Příklad 1 - Efekt reflektoru menšiny
Výzkumy ukazují, že příslušníci menšinových skupin zažívají něco velmi podobného efektu reflektorů, kdykoli se v rozhovoru objeví témata týkající se jejich skupiny. Tato zkušenost je nekomfrotní a nepříjemná.
Příklad 2 - Sám ve světle reflektorů
Kvůli efektu reflektorů se mnoho lidí cítí nepříjemně, když dělají věci sami na veřejnosti. To se naštěstí začíná měnit.
Jak se mu vyhnout
Pokud se cítíte “v záři reflektorů”, zkuste si připomenout, že většina lidí se na vaše chování jednoduše nesoustředí tolik jako vy. Můžete si také představit, jak byste se cítili, kdyby se role obrátily. Pokud je efekt reflektorů příčinou silnější nebo všudypřítomné úzkosti, možná by stálo za to vyzkoušet některá cvičení z kognitivně-behaviorální terapie (ideálně s klinickým lékařem).
Překlad: https://www.deepl.com/translator
The spotlight effect is a bias that causes us to feel like other people are more focused on us than they really are.
Why it happens We are prone to egocentric biases, which lead us to center our own perspective while ignoring others. The anchoring effect makes it difficult for us to adjust our perceptions of things. The spotlight effect can also occur because we are more familiar with ourselves than others are, meaning we are more aware of changes or variations.
Example 1 - The minority spotlight effect Research shows that members of minority groups experience something very similar to the spotlight effect whenever topics related to their group come in conversation. This experience is uncomfortable and unpleasant.
Example 2 - Alone in the spotlight Because of the spotlight effect, many people feel uncomfortable doing things alone in public. Luckily, this is starting to change.
How to avoid it If you’re feeling “in the spotlight,” try reminding yourself that most people simply aren’t as focused on your behavior as you are. You can also imagine how you’d feel if the roles were reversed. If the spotlight effect is driving more severe or pervasive anxiety, it might be worth trying some exercises from cognitive behavioral therapy (ideally with a clinician).
Sources:
- Brown, M. A., & Stopa, L. (2007). The spotlight effect and the illusion of transparency in social anxiety. Journal of Anxiety Disorders, 21(6), 804-819. https://doi.org/10.1016/j.janxdis.2006.11.006
- Ross, L., Greene, D., & House, P. (1977). The “false consensus effect”: An egocentric bias in social perception and attribution processes. Journal of Experimental Social Psychology, 13(3), 279-301. https://doi.org/10.1016/0022-1031(77)90049-x
- Lovallo, D., & Kahneman, D. (2003, July). Delusions of success: How optimism undermines executives’ decisions. Harvard Business Review. https://hbr.org/2003/07/delusions-of-success-how-optimism-undermines-executives-decisions
- Ariely, D., Loewenstein, G., & Prelec, D. (2006). Tom Sawyer and the construction of value. The Construction of Preference, 60, 271-281. https://doi.org/10.1017/cbo9780511618031.015
- Gilovich, T., Medvec, V. H., & Savitsky, K. (2000). The spotlight effect in social judgment: An egocentric bias in estimates of the salience of one's own actions and appearance. Journal of Personality and Social Psychology, 78(2), 211-222. https://doi.org/10.1037/0022-3514.78.2.211
- Gilovich, T., Savitsky, K., & Medvec, V. H. (1998). The illusion of transparency: Biased assessments of others' ability to read one's emotional states. Journal of Personality and Social Psychology, 75(2), 332-346. https://doi.org/10.1037/0022-3514.75.2.332
- Crosby, J. R., King, M., & Savitsky, K. (2014). The minority spotlight effect. Social Psychological and Personality Science, 5(7), 743-750. https://doi.org/10.1177/1948550614527625
- Bendix, A. (2015, October 15). It's Time to Ditch the Stigma of Doing Things Alone. Bloomberg CityLab. https://www.bloomberg.com/news/articles/2015-10-15/why-more-people-are-eating-and-traveling-alone