Filip Kasaj

Gotcha, you Philistine!

User Tools

Site Tools


general:meditace

Meditace

Typů meditace je celá řada, ale dají se rozdělit na dvě hlavní kategorie:

  • Vědomě zaměřené pozornosti, které se říká meditace setrvalého klidu mysli, v jazyce páli samathá. Je založená na zaměření a udržení pozornosti na jednu věc, třeba bod, repetitivní zvuk mantry či světlo svíčky, nejčastěji pak na dech.
  • Otevřené sledování, jinak též vhledová meditace, v jazyce páli vipassaná. Při té se naopak člověk maximálně otevírá vjemům a pozorně sleduje vlastní mentální a fyzické stavy. Důležité je právě to, že vjemy pouze sleduje, ale dále nerozvádí, nehodnotí, prostě je nechá sebou jen pozorně procházet.

Meditace nám tedy pomáhá rozvíjet tento pocit, že o nic nejde, ne jako cynické tvrzení, ale jako tvrzení vyzařující humor a přizpůsobivost. Všechno nahlédneme a tím, že to spatříme v celé šíři, dokážeme to milovat takové, jaké to je.

Chtěla bych vás povzbudit, abyste na své emoce byli zvědavi a dovolili si do nich vstupovat, abyste mohli zažít toto otevření. Takto se otevírá srdce. Takto vzniká soucítění – soucit se sebou samým a soucit s druhými.

Jak řekl Ponlop rinpočhe: „Dokud jako součást své meditace nezačnete opravdu komunikovat s nepříznivými nebo nepříjemnými věcmi – čímž nechci říci, že by šlo jen o ně –, a dokud s nimi nezačnete pracovat, nezískáte vlastnosti člověka, který je na cestě k probuzení.“

“V meditaci se cvičíme v tom, jak přerušovat pohyb setrvačně se toulající mysli a jak přecházet přímo k prožitku samému, čemuž říkám „procítěný smysl“ zkušenosti. Když onu setrvačnou energii přerušíme a setrváme s procítěnou zkušeností dané chvíle, najdeme vstupní bránu do plné možnosti probuzení v tomto životě. Když vstoupíme do bezprostřednosti naší zkušenosti, je to zkušenost, která není dualistická.”

“Když mé tělo podlehne útokům bolestivé nemoci, nepočítám s tím, že mi medicína uleví, beru však nemoc samou jako cestu a pomocí její síly odstraňuji zatemnění, které mě znehybňuje, a používám ji k povzbuzení vlastností, které za to stojí.”

“Potřebujeme si tedy vytvořit prostor pro takový postoj, kdy budeme věci zcela respektovat, ale zároveň z nich nebudeme dělat příliš velký problém.”

“Slovo čitta znamená „srdce“ a „mysl“; znamená obě slova najednou, a tak ho definujeme jako „mysl srdce“. Mohli bychom tedy říci, že bódhičitta je probuzená mysl srdce, nebo osvícená mysl srdce, nebo zcela otevřená mysl srdce.”

Zdroj: Jak meditovat, Pema Chödrön

This website uses cookies. By using the website, you agree with storing cookies on your computer. Also you acknowledge that you have read and understand our Privacy Policy. If you do not agree leave the website.More information about cookies
general/meditace.txt · Last modified: 2023/10/27 17:21 by A User Not Logged in