Meditace
Typů meditace je celá řada, ale dají se rozdělit na dvě hlavní kategorie:
- Vědomě zaměřené pozornosti, které se říká meditace setrvalého klidu mysli, v jazyce páli samathá. Je založená na zaměření a udržení pozornosti na jednu věc, třeba bod, repetitivní zvuk mantry či světlo svíčky, nejčastěji pak na dech.
- Otevřené sledování, jinak též vhledová meditace, v jazyce páli vipassaná. Při té se naopak člověk maximálně otevírá vjemům a pozorně sleduje vlastní mentální a fyzické stavy. Důležité je právě to, že vjemy pouze sleduje, ale dále nerozvádí, nehodnotí, prostě je nechá sebou jen pozorně procházet.
Meditace nám tedy pomáhá rozvíjet tento pocit, že o nic nejde, ne jako cynické tvrzení, ale jako tvrzení vyzařující humor a přizpůsobivost. Všechno nahlédneme a tím, že to spatříme v celé šíři, dokážeme to milovat takové, jaké to je.
Chtěla bych vás povzbudit, abyste na své emoce byli zvědavi a dovolili si do nich vstupovat, abyste mohli zažít toto otevření. Takto se otevírá srdce. Takto vzniká soucítění – soucit se sebou samým a soucit s druhými.
Jak řekl Ponlop rinpočhe: „Dokud jako součást své meditace nezačnete opravdu komunikovat s nepříznivými nebo nepříjemnými věcmi – čímž nechci říci, že by šlo jen o ně –, a dokud s nimi nezačnete pracovat, nezískáte vlastnosti člověka, který je na cestě k probuzení.“
“V meditaci se cvičíme v tom, jak přerušovat pohyb setrvačně se toulající mysli a jak přecházet přímo k prožitku samému, čemuž říkám „procítěný smysl“ zkušenosti. Když onu setrvačnou energii přerušíme a setrváme s procítěnou zkušeností dané chvíle, najdeme vstupní bránu do plné možnosti probuzení v tomto životě. Když vstoupíme do bezprostřednosti naší zkušenosti, je to zkušenost, která není dualistická.”
“Když mé tělo podlehne útokům bolestivé nemoci, nepočítám s tím, že mi medicína uleví, beru však nemoc samou jako cestu a pomocí její síly odstraňuji zatemnění, které mě znehybňuje, a používám ji k povzbuzení vlastností, které za to stojí.”
“Potřebujeme si tedy vytvořit prostor pro takový postoj, kdy budeme věci zcela respektovat, ale zároveň z nich nebudeme dělat příliš velký problém.”
“Slovo čitta znamená „srdce“ a „mysl“; znamená obě slova najednou, a tak ho definujeme jako „mysl srdce“. Mohli bychom tedy říci, že bódhičitta je probuzená mysl srdce, nebo osvícená mysl srdce, nebo zcela otevřená mysl srdce.”
Zdroj: Jak meditovat, Pema Chödrön