Filip Kasaj

Gotcha, you Philistine!

User Tools

Site Tools


general:mysleni

Myšlení

René Descartes: Mysl si plete vlastní myšlenku s vnější realitou.

Erich Fromm: Svět myšlení zůstává v zajetí paradoxu. Svět nelze pochopit myšlením, ale lze jej pochopit jednáním v zážitku jednoty.

Michel Foucault: Kritické poznání nás samotných (kdo jsme, jak žijeme) je spojené s transgresí, posunem s našim vývojem.

Myšlení pomalé a rychlé

Moderní teorie duálních procesů hovoří o koexistenci dvou systémů, které spolu soupeří o to, který z nich převezme kontrolu nad našim chováním a úsudky (Evans,2003). Prvními, kteří použili pojmy Systém 1 a Systém 2, byli Stanovich a West (2000), kteří hovoří o automatickém Systému 1, který je společný nám i zvířatům, a o racionálním Systému 2. Toto pojmenování následně převzal Daniel Kahneman.

Systém 1

Systém 1 je systémem, který sdílíme také se zvířaty. Předpokládá se, že je evolučně starší než jeho protějšek Systém 2. Funguje automaticky a rychle, neustále zpracovává okolní informace a hledá odchylky od normálu. Důvodem jeho rychlosti je fakt, že často nahrazuje složité otázky jednoduššími, opomíjí nejednoznačnosti a zaměřuje se pouze na důkazy a informace, které má právě k dispozici (Kahneman, 2012).

Systém 2

Systém 2, pomalé nebo též algoritmické myšlení (Stanovich, 2011), spotřebovává daleko více vědomé energie. Zapojuje se především v situacích, které nemáme zautomatizované a které vyžadují určitou dávku naší pozornosti. Tento systém je specificky lidským, dokáže pracovat s abstraktními problémy, funguje logicky a racionálně. Pracuje na vědomé úrovni (Stanovich & West, 2000).

Dvou-systémové pojetí

Ačkoli by se mohlo zdát, že hlavní slovo má vědomý Systém 2, není tomu tak. Dělba práce mezi těmito dvěma systémy je „efektivní: minimalizuje vydané úsilí a optimalizuje výkon“ (Kahneman, 2012, 31). Oba systémy jsou neustále v běhu, Systém 1 je aktivní a bdělý neustále, zpracovává vše, co se kolem něj děje, formuje naše úsudky, vyhodnocuje vjemy. Systém 2 je spíše spuštěn na pozadí a aktivním se stává zejména v situacích, kdy si Systém 1 neví rady, objeví něco neobvyklého nebo překvapivého (Kahneman, 2012).

Systém 1 se také dostává do popředí ve stavu kognitivního vyčerpání (nebo též vyčerpání ega). Při velkém kognitivním přetížení Systém 2 ustoupí opět do pozadí, sníží senaše sebekontrola a vůle, což se projeví zesílením vlivu impulsivního Systému 1. Reálným důsledkem pak může být změna stravovacích návyků, impulsivní chování nebo vulgárnější slovník (Baumeister, Muraven & Tice, 1998; Muraven & Slessareva, 2003).

Samozřejmě existuje také kritika tohoto dvou-systémového pojetí. Evans (2003; 2008) například namítá, že z evolučního hlediska není až tak jednoznačné, že by měl být Systém 1 o tolik starším než Systém 2. Také se pozastavuje nad tím, že i zvířata mohou mít více kognitivních systémů, a tak Systém 2 není nutně něčím, co nás od nich odlišuje. Evans si také všiml, že mnoho procesů a úkonů nelze přesně přiradit ani Systému 1 ani Systému 2, sám proto zavádí jakousi mezní třetí kategorii. Teorie duálního zpracování a dvou systémů stojí zatím spíše na počátku, mnohé se s její pomocí dá vysvětlit, mnohé na vysvětlení stále čeká. Podle Evanse by bylo obzvláště vhodné zaměřit se na to, jak přesně spolu tyto dva systémy spolupracují.

Zdroj: Diplomová práce - POUŽÍVÁNÍ KOGNITIVNÍCH HEURISTIK V PRŮBĚHU ŽIVOTA A JEJICH VZTAH KE STYLŮM MYŠLENÍ - Barbora Janovská
https://theses.cz/id/94veu6/29830483

Srovnání systému 1 a 2

Zdroj: Diplomová práce - HEURISTIKA JAKO METODA A STRATEGIE LIDSKÉ KOGNICE - Martin Špirk https://dspace5.zcu.cz/bitstream/11025/14532/1/Diplomova%20prace%20Martin%20Spirk.pdf

This website uses cookies. By using the website, you agree with storing cookies on your computer. Also you acknowledge that you have read and understand our Privacy Policy. If you do not agree leave the website.More information about cookies
general/mysleni.txt · Last modified: 2023/10/27 17:20 by A User Not Logged in