Filip Kasaj

Gotcha, you Philistine!

User Tools

Site Tools


people:dan_ariely

Dan Ariely

Dan Ariely (April 29, 1967) je izraelsko-americký psycholog a ekonom, který se specializuje na chování a rozhodování z hlediska kognitivní psychologie a behaviorální ekonomie. Je znám svými výzkumy a popularizačními knihami, které se zabývají lidským chováním v situacích, kdy jsou ovlivněni různými faktory jako jsou emoce, kulturní normy nebo iracionální myšlení.

Jeho výzkumy a teorie se zaměřují například na zkoumání lidského rozhodování a chování v situacích, kdy jsou ovlivněni různými faktory jako jsou emocionální stavy, nedostatek informací nebo společenské normy. Ariely také proslul svými experimenty a teoriemi o lidské iracionálnosti a chybách, kterých se při rozhodování a odhadování často dopouštíme.

Ariely je autorem několika populárních knih, včetně “Predictably Irrational” (Předvídatelně iracionální) a “The Honest Truth About Dishonesty” (Upřímná pravda o neupřímnosti), které se zaměřují na lidské chování a rozhodování z pohledu behaviorální ekonomie a kognitivní psychologie. Jeho práce má významný vliv na oblast ekonomie, marketingu, managementu a psychologie spotřebitele.

Dan Ariely má mnoho významných myšlenek, které se týkají lidského chování a rozhodování. Zde jsou některé z jeho nejvýznamnějších myšlenek:

  • Lidské chování je ovlivněno řadou faktorů, včetně emocí, kulturních norem a nedostatku informací. Tyto faktory mohou vést k iracionálnímu rozhodování.
  • Lidé nejsou vždy racionální a nejednají v souladu se svými zájmy. Ariely ukázal, že lidé se často dopouštějí různých typů iracionálního chování a že tato chování mohou mít velký vliv na ekonomické a společenské rozhodování.
  • Společenské normy mají významný vliv na lidské chování a rozhodování. Ariely ukázal, že lidé se často řídí těmito normami a že jsou schopni přizpůsobit své chování tak, aby odpovídalo společenským očekáváním.
  • Lidské chování a rozhodování jsou ovlivněny kontextem. Ariely ukázal, že naše chování a rozhodování mohou být ovlivněny i tím, co se děje okolo nás, a že jsme schopni přizpůsobit své chování a rozhodování situaci.
  • Lidé mají sklony k neupřímnosti. Ariely ukázal, že lidé často lžou a podvádějí v různých situacích, a že tyto chování mohou mít důležité důsledky pro společnost.

Tyto myšlenky mají významný vliv na různé oblasti, včetně ekonomie, marketingu, managementu a psychologie spotřebitele.

This website uses cookies. By using the website, you agree with storing cookies on your computer. Also you acknowledge that you have read and understand our Privacy Policy. If you do not agree leave the website.More information about cookies
people/dan_ariely.txt · Last modified: 2023/10/27 17:21 by A User Not Logged in